Noord Thailand & Laos

17 juli 2016 - Da Nâng, Vietnam

Na een ontroerend afscheid van Rosemarie ben ik in de nachttrein gestapt naar Chiang Mai. De volgende ochtend kwam ik aan in mijn hostel. Ik at rustig mijn ontbijtje terwijl ik luisterde naar de wilde verhalen van Geordie Shore types. De eerste dag maakte ik weinig contact dus melde ik me aan voor een kookcursus. Na 5 gangen ging ik naar huis met een opgeblazen maar zeer tevreden gevoel. Wat was het lekker en leuk!
Die avond ontmoette ik 5 leuke meisjes uit Nieuw-Zeeland waar ik mee uit ging. De dag erna ontmoette ik een Duits meisje waar ik Chiang Mai mee onveilig ging maken. In het stadje hing een heerlijke sfeer met vele barretjes, restaurants, tempels en marktjes. Een plek waar je maar al te graag wat langer wil blijven. De volgende dag deed ik een dagtrip naar het 'Elephant sanctuary'. Met een groep backpackers mochten we onze grote vrienden voeren en knuffelen om ze daarna te vergezellen in de modderpool. Als afsluiting mochten we de olifanten wassen in de rivier. Het was een onvergetelijke ervaring!
De dag erna nam ik afscheid van deze topbestemming om door te reizen naar Pai.
3 uur, 750 haarspeldbochten in 130 km verder arriveerde ik in een knus hippie dorpje. Mijn 'Circus' hostel leek wel het mekka van hippies. Dit zorgde voor een heerlijk relaxte sfeer. De eerste dag deed ik daarom ook niet veel behalve uitgaan. De volgende dag huurde ik een scooter samen met twee Nederlandse meisjes die ik in Chiang Mai had ontmoet. We reden naar een grote witte boeddha op een berg (prachtig uitzicht), een waterval en de Pai Cantyon. 's avonds genoten we van het heerlijke straatvoedsel en herenigde ik me met andere vrienden uit Chiang Mai waar ik de dag erna weer ging mee rondscooteren. In de middle of nowhere kreeg ik een lekke band. Gelukkig waren er een paar kilometer terug politieagenten drugscontroles het uitvoeren. Ze waren zo ontzettend behulpzaam. Ze zette mijn scooter in de achterbak om ons (mij en mijn Nederlandse nieuwe friend die achterop zat) vervolgens naar een garage te brengen. Daar zaten we dan geplakt als sardientjes in een blik van politieagenten. Ik moet zeggen dat ik me zelden ergens veiliger heb gevoelt. Een geluk bij een ongeluk.

Volgende bestemming: Laos. Maar eerst een korte stop in Chiang Ray bij de witte tempel. Ik heb al heel veel tempels gezien en om eerlijk te zijn komen ze me nu een beetje mijn neus uit. Maar deze was anders. Prachtig wit met bizarre versieringen zoals handen die uit de grond komen en hoofden die aan de takken hangen in bomen. Indrukwekkend!

Onderweg had ik twee Amerikaanse jongens ontmoet waar ik daarna lang mee samen heb gereisd. Met z'n drietjes gingen we de grens over. We sliepen in een gasthuis in Huay Xai. De volgende dag deden we samen met nog een ander meisje de gibbon experience. We trokken door de jungle, vlogen (aka ziplinen) over rivieren & heuvels met eeuwige tinten groen en sliepen in boomhutten meters hoog. Het was een ervaring om nooit meer te vergeten. Alweer een bucketlist item gehad.
's avonds speelden we kaartspelletjes, kletsten we over van alles en nog wat en luisterden we naar het vreedzame geluid van de jungle.

Na de gibbon experience pakten we de slowboat naar Luang Prabang. Na 2 lange dagen in de boot genieten van de mooie omgeving arriveerden we in alweer zo'n backpackerstadje. Weer heerlijk straatvoedsel, marktjes, sfeer enz. Wat wel even anders was, was de avondklok om 11 uur. Daarna was er maar 1 ding om te doen: bowlen. Dus deden we dat. 3 dagen achter elkaar. De bowlingbaan veranderde in een grote gezellige kroeg tot in de vroege uurtjes.
Wat verder verrassend was aan Luang Prabang, waren de watervallen. Ik heb nog nooit zo veel, zo hoog en zo mooie watervallen gezien. Adembenemend!

Na Luang Prabang waren we een beetje klaar met de avondklok en bowlen. Hoogtijd om even 'goed' te partyen: op naar Vang Vieng. Het beroemde tuben in Vang Vieng konden we daarom zeker niet aan ons voorbij laten gaan. Met een tube (band) van kroeg naar kroeg gaan om daar een flink feestje te bouwen was precies wat we nodig hadden. Toch hadden we na 2 dagen het eigenlijk alweer gezien daar... Ik had nog 6 dagen over voordat ik Manouk zou ontmoeten in Vietnam. Welke landen heb ik nog niet gehad in Zuidoost Azië? Next destination: Cambodja!

Cambodja was maar kort. In 1 dag deed ik het Angkor wat en Siem reap (ik ben ondertussen een verwend nest geworden als het gaat om tempels). Ik deed voor de verandering een tour. Dat was niet helemaal mijn ding. Een half uur luisteren naar (op zich wel interessante) informatie in de brandende zon en elke 5 meter wachten op een groepje Filipijnen die van elk detail een foto of selfie willen...mwa. Het herinnerde me er weer aan dat ik moet werken aan mijn geduld. Toch was het werkelijk een prachtige omgeving.

Met Manouk had ik ondertussen afgesproken om 3 dagen eerder in Phnom Penh af te spreken voor ons visum voor Vietnam. Dus pakte ik de volgende dag de bus.
Phnom Penh was weer een typisch Aziatische stad: Chaotisch. Het enige wat anders is, is de criminaliteit. Door vele zorgwekkende verhalen waren we erg voorzichtig en paranoia geworden voor onze spullen.
Samen met Manouk bezocht ik de gevangenis en de Killing fields. We leerden over de afschuwelijke gebeurtenissen in de jaren 70. Een communistische groep kwam aan de macht en wilde dat iedereen gelijk was en dat niemand een bedreiging kom vormen. Dus moorden ze alle mensen met een educatie, met een baan of zelfs slechts met een bril uit. Ze deden dit op afgrijselijke manieren. Zelfs baby's werden vermoord. Met tranen in onze ogen namen we dit in ons op. Ik realiseerde me toen pas dat ik nauwelijks oudere mensen had gezien in dit land...
Met een brok in onze keel verlieten we Phnom Penh. Op weg naar Ho Chi Min.

1. Mathieu:
    17 juli 2016
    wauw Lieke wat heb je veel meegemaakt in hele korte tijd.
    nog twee weken genieten en dan weer naar t ook zo mooie Nederland! liefs daddy
  2. Mama:
    17 juli 2016
    Tjee wat een mooi reisverhaal Liek!! Wat maak je toch veel mee!! Nu nog lekker genieten van de laatste 2 weken samen met Manouk! Heel veel plezier nog!!!!!Stiekem zijn wij wel blij als jullie over 2 weken weer in het Nederlandse zijn....dikke kus voor jullie allebei!
  3. Liselotte:
    17 juli 2016
    Liek, wat een prachtige foto's en wat een mooi verhaal!!
    Je maakt echt zoveel mee, jeetje. Heel gaaf!!

Nu kunnen we echt zeggen tot snel, tot volgende week in Bangkok :):)